Tercie, sexta a nóna, tři malé hodinky během dne,
      jsou na základě časových údajů v Novém zákoně tradičně
      spojovány jednak se řadou událostí umučení Páně,
      jednak s vybranými momenty z počátků církve, jak je líčí
      Skutky apoštolů. V pokoncilním breviáři se to promítá do kolekt
      pro jednotlivé časové variany modlitby uprostřed dne
      zařazených v žaltáři
      (Skutky: mj. úterý prvního týdne; pašije: mj. pátek prvního týdne).
    
    
      V době, kdy jsem býval častěji hostem
      u novodvorských trapistů,
      tam každodenně v rámci každé z malých hodinek byla zpívána
      zvláštní, k dané denní době se hodící mariánská antifona.
      Jedna, pravděpodobně odpolední, připomínala
      Matku Boží pod křížem ("Pod křížem stála ...", parafráze
      Jan 19,25-27);
      další tvořil úryvek z Písně písní
      ("Kdo je ta ...",
      Pís 6,10),
      který samozřejmě do žádného z výše zmíněných plánů nezapadá;
      dopoledne se pak zpívala antifona svatodušní,
      opírající se hlavně
      o Sk 1,14:
    
    
      Společně
      setrvávali na stejném místě
      v ustavičných modlitbách
      spolu s Marií, Ježíšovou matkou,
      když na ně sestoupil Duch Páně.
    
    
      Ta jediná mi utkvěla v paměti s kompletním textem i melodií.
      Její nápěv je složen v 2. modu a využívá celý jeho rozsah.
      Nápadným znakem je, že se v něm dvakrát vyskytuje
      vzestupné melisma o třech notách na poslední
      slabice slova. Když se to takhle napíše, zní to možná podezřele,
      ale antifona je ve skutečnosti velice pěkná.
      (Kdyby někdo chtěl rozvíjet teorie o tom, jak se český text
      snáší nebo nesnáší s melismatickou melodií, byla by vhodným
      studijním materiálem, protože je v ní melismat
      hojně a jsou po textu rozložená velmi rozmanitě.)
    
    
      Když jsem ji poprvé slyšel - jako vyjukaný gymnasista
      někdy v létě 2006 - nerozpoznal jsem, o čem ve skutečnosti
      mluví, a myslel jsem zprvu, že je snad řeč
      o nějaké významné události z dějin řádu. To bylo z nemalé
      části zapříčiněno tím, že jsem, nejsa ještě dostatečně
      zorientován v množství chórových zpěvníků, před sebou neměl text,
      a zpívanému jsem úplně dobře nerozuměl.
      Ale to neporozumění není docela bez užitku: pokud bychom chtěli
      nahlížet jednotlivé způsoby křesťanského života jako rozvinutí
      dílčích aspektů tajemství Krista a církve, apoštolové
      shromáždění spolu s Ježíšovou matkou a očekávající
      "v ustavičných modlitbách" dar Ducha, jsou jistě jedním
      z předobrazů,
      na něž se dnešní klausurovaný kontemplativní život může
      odvolávat, a v nichž může hledat orientaci.
    
    
      Jeden ze svých oblíbených kousků novodvorského oficia jsem si
      připomněl nejen vzhledem k blížícím se svatodušním svátkům,
      ale také v souvislosti prací na projektu In adiutorium.
      Nedávno jsem se totiž vracel k antifonám
      pro dny předcházející slavnosti Seslání Ducha svatého,
      do jejichž nešpor je vepsána jakási
      svatodušní novéna,
      a antifonu textově blízkou té výše pojednané jsem opravoval.
    
    
      Za zmínku stojí, že ač se oficium českých trapistů zřejmě
      neváže žádnou normativní liturgickou knihou, mariánské
      antifony pro malé hodinky se tematicky z větší části kryjí
      s antifonami
      pro modlitbu uprostřed dne ze společných textů o Panně Marii
      v pokoncilním breviáři.
      I tady je jedna antifona svatodušní, další o utrpení Páně.
      Třetí se ovšem liší: zatímco trapisté citují Velepíseň,
      my netrapisté zpíváme o svatbě v Káně.
    
    
      [EDIT 23. 12. 2017]
      Vzpomínky na novodvorské antifony k malým hodinkám,
      jak jsem je výše vylovil z paměti, jsou neúplné a patrně
      i velmi nepřesné. Vzpomínám si i na další antifony podobného
      určení - např. "Anděl, jenž tě vyhnal, Adame, ..." -
      které do načrtnutého schematu nezapadají.
      Zpívaly se takové antifony i mimo malé hodinky?
      Nebo se střídaly, např. podle liturgické doby?
      V době, kdy jsem do Nového Dvora jezdil, jsem se soustředil
      na úplně jiné věci, než jsou detaily chórové modlitby.
    
  
  
 
  
  
  
    
      V sobotu 5. prosince proběhl třetí ročník konference o hudbě
      v katedrále, věnovaný rorátům. To je téma zdánlivě
      postrádající s problematikou zpívané liturgie hodin
      v národním jazyce výraznější spojitost.
      Ale právě jen zdánlivě. Proto jsem konferenci
      vyhlížel snad ještě více než ročníky předchozí -
      a očekávání nebylo zklamáno.
      (Program)
    
    
      Pokud by se z dalšího zdálo, že konference ve skutečnosti byla
      o oficiu, neodpovídá to pravému stavu věcí.
      To jen pisatel zprávy selektivně naslouchal a ještě selektivněji
      referuje především o tom, co se shoduje se zaměřením webu.
    
    Oficium v Sept-Fons
    
      Organizátoři konference na samý
      začátek programu zařadili přednášku br. Jana od Kříže OCSO
      o hudebním tvaru oficia v jeho komunitě, trapistickém
      opatství Sept-Fons.
      Jak že to souvisí s tématem konference?
    
    
      V letech bouřlivého reformování liturgie
      v průběhu a po 2. vatikánském koncilu byla i v Sept-Fons
      stržena dosavadní podoba oficia a vybudováno oficium nové,
      s texty v národním jazyce. Nad těmi se v průběhu let
      vystřídalo několik různých typů nápěvů.
      Někdy na sklonku devadesátých let ("když jsem před šestnácti lety
      do Sept-Fons vstoupil") se začalo s částečným znovuzaváděním
      gregoriánského chorálu do mše a bratři pociťovali výrazný
      nesoulad mezi kvalitami hudební stránky mše a oficia.
      Zároveň však návrat k latinskému oficiu nebyl reálný.
      ("Někteří bratři mají dost problémů naučit se francouzsky.
      Latina je pro naši komunitu mimo dosah.")
      Po vyzkoušení celé řady možností "jsme si vzpomněli na roráty" -
      a začali se pokoušet skládat zpěvy v národním jazyce
      vycházející z forem a stylových zásad gregoriánského chorálu.
      Tato cesta se ukázala být nosná a sledují ji
      i zpěvy užívané v Novém Dvoře, který je dceřinným
      klášterem právě opatství Sept-Fons.
    
    
      Čtenáři je zřejmé, že po téže cestě se ubírá
      i projekt In adiutorium, přičemž významný vliv na to mělo
      právě setkání s chórovým oficiem v Novém Dvoře.
      Sluší se ale upozornit, že co v Sept-Fons objevili
      až v devadesátých letech díky bratrovi z Čech,
      který si vzpomněl na roráty (ojedinělou to památku
      nesoucí až do současnosti živé dědictví utrakvistického
      liturgického zpěvu v národním jazyce),
      měli v Německu o desítky let dříve.
    
    
      Br. Jan od Kříže vícekrát jako by mi mluvil z duše -
      upozornil na to, jak je čeština šťastně podobná
      latině (např. pokud jde o ne identické, ale přeci velmi podobné
      zákonitosti slovního přízvuku nebo schopnost českých slabik
      nést melisma);
      vyslovil se pro vytváření melodie na tělo textu v národním
      jazyce namísto adaptace nápěvu latinské předlohy; ...
    
    
      Je jistě povzbudivé slyšet sdílené názory z úst povolanějších
      (přednášející se poměrně přesvědčivě tvářil jako obyčejný
      mnich bez zvláštních odborných kompetencí, ale čtenáři
      časopisu Salve vědí, že to je, řekněme, mírné zastírání pravého
      stavu věcí; něco napoví i to, že "obyčejný mnich"
      po skončení konference sedl k varhanám a hrál Messiaena).
      Za pro sebe přínosnější bych však považoval setkání s někým,
      kdo zastává a má vyargumentovaný opačný názor -
      že totiž formy gregoriánského
      chorálu pro český text smysluplně přenositelné nejsou -
      jako zřejmě byl P. Olejník nebo mniši z Beuronu zmiňovaní
      Olejníkovými životopisci.
      (Viz Jakub Vavrečka: Odkaz P. Josefa Olejníka, s. 22.)
    
    
      [EDIT 16.12.2015]
      Ještě jeden moment chci zmínit.
      Bratr Jan od Kříže sice mluvil o sobě a svých spolubratřích,
      ale platí to obecně:
      Ti, kdo nejlépe znají pravidla hudební komposice
      a gregoriánský chorál, chorální zpěvy v národním jazyce
      skládat nechtějí:
      jedni z úcty k chorálu a přesvědčeni
      o nesprávnosti jeho nahrazování jakýmkoli zpěvem v národním
      jazyce, druzí proto, že napodobování starých hudebních
      forem nepovažují za práci hodnou umělce.
    
    Oficium na okraji dalších příspěvků
    
      Radek Tichý mluvil o době adventní především z pohledu
      dějin liturgie. Ne že bych si leccos neodnesl,
      ale nic nepovažuji za nutné tu reprodukovat.
      Oficia se dotkla nezbytná úlitba O-antifonám.
    
    
      Poznámka na okraj: byl jsem překvapen, když jsem
      nedávno (v den sv. Petra Chrysologa) zjistil,
      že model O-antifon není vyhrazen předvánočnímu týdnu,
      ale i jinde je podle vhodnosti použit, takže jednu
      co do hudebního tvaru zcela typickou "O-antifonu"
      potkáme např. v předkoncilním
      commune confessoris pontificis -
      viz antifonu k nešporám o učitelích církve
      O Doctor óptime, AR1912 s. [47]
      (gregobase).
    
    
      Příspěvky Davida Ebena, Jiřího Žůrka a Tomáše Slavického
      zmapovaly prehistorii a historii rorátů téměř až do dnešních
      dnů.
      David Eben představil v širším záběru adventní liturgii
      adventní a vánoční v pražské katedrále 14. stol, nakolik
      je možné ji rekonstruovat z dobových pramenů.
      Ke slovu tak přišel mj. specificky pražský pořádek zpěvů
      ("když najdete antifonář, kde první nešpory první neděle adventní
      začínají antifonou Gaude et laetáre, je to téměř
      jistě antifonář pražský ... ta samá antifona se pak
      v pražském ritu objevuje ještě jednou, o vigilii Narození Páně")
      nebo liturgie slavnosti
      Narození Páně s posluchačsky vděčným pořádkem štědrovečerní
      hostiny svatovítské kapituly, jak o ní mluví Arnoštova Statuta.
    
    
      Bezprostředně tematiky oficia se okrajově dotkl i Jiří Žůrek,
      když smetl ze stolu tvrzení Dobroslava Orla, že
      "antifony před roráte" jsou pozůstatkem nešpor.
      "Nešpory ... Ale prosím vás! Nesmysl! To jsou prostě antifony
      ze zbožnosti!"
    
    Původ rorátů
    
      Ze všech výše zmíněných historických příspěvků jsem si odnesl
      následující laickou syntézu:
    
    
      Jevem ve středověku všeobecným jsou votivní mše,
      s formuláři rozepsanými na jednotlivé dny v týdnu.
      Na sobotu připadala votivní mše o Panně Marii,
      která měla (ne úplně universálně) pro dobu adventní
      formulář začínající
      introitem Roráte, coeli, désuper.
      V určité době se "dostaly do módy" fundace na každodenní
      slavení votivních mší časně ráno.
    
    
      Dalším všeobecným jevem je tropování mešních zpěvů.
    
    
      Roráty ve své české specifičnosti vznikly v církvi podobojí,
      když (1) původně sobotní mariánská votivní mše
      v době adventní expandovala na všechny dny v týdnu
      a (2) všechny zpěvy byly převedeny do češtiny.
      V souvislosti s tím byl výrazně rozšířen jejich repertoár,
      až se rozvinula dnes klasická podoba rorátů
      s vlastním formulářem chorálů a písní na každý den v týdnu.
    
    
      Pokud jde o texty, panovala v klasickém období
      velká tvořivost a
      "někdy literáti svého písaře výslovně povzbuzovali,
      aby, umí-li, napsal pro ně něco nového";
      "každý, kdo se cítil alespoň trochu nadán, existující
      texty podle chuti upravoval,"
      takže máme značné množství variant.
    
    
      Zásadní je, že v době pobělohorské, kdy český utrakvismus
      vzal zasvé a s ním liturgický zpěv v národním jazyce,
      roráty byly - zřejmě jednak pro svou mimořádnou oblíbenost
      mezi lidem, jednak ve snaze o integraci existujících
      literátských bratrstev -
      jako jediná památka svého druhu
      integrovány do katolického liturgického života.
      Že to nebylo bez liturgicko-právních obtíží,
      dokazují opakované obhajoby této praxe.
    
    Nešpory na závěr
    
      Jak je již tradicí, konference se uzavřela nešporami,
      za osobního předsednictví pana arcibiskupa.
      Stejně jako loni šlo o nešpory latinské chorální
      (noty)
      a o zpěv se postarala katedrální chorální schola.
      To, že je v notách vysázené i latinské krátké čtení a přímluvy,
      ať čtenáře nemate - ve skutečnosti byl zachován zavedený
      katedrální úzus a tyto nezpívané texty byly přečteny česky.
    
    
      Zesilovací technika a varhanní doprovod jsou
      dva úhlavní nepřátelé gregoriánského chorálu.
      Oba mají v katedrále
      pevné postavení, k těžké újmě chorálních nešpor,
      a tentokrát se oběma dílo zkázy výtečně podařilo.
      Mikrofony byly snad špatně umístěné, snad dokonce jeden
      chyběl, takže výsledný zvuk linoucí se z reproduktorů
      byl velmi nerovnoměrný.
      Kromě toho se prakticky ukázalo, proč normálně bývají nešpory
      doprovázeny přenosnými varhanami umístěnými v prostoru chóru:
      doprovod na velkých varhanách neumožnil
      dobrou synchronisaci a chorál se tak plácal v harmonické
      kaši.
    
    
      Po skončení nešpor a tradičním průvodu zazněl výše již zmíněný
      Messiaen.
      (Dovolím si útržek unešeného jásotu - snad mi alespoň někdo
      bude rozumět a ostatní shovívavě přivřou oko: kde jinde hrát
      Apparition de l'église éternelle
      než v pražské katedrále?!)