Oficium při putování ostatků

6.10.2024 19:50 | kategorie: Rubriky | štítky: | Komentáře

Ve dnech 19. 10. - 1. 11. navštíví vybraná místa v naší zemi ostatky sv. Tomáše Akvinského. Pokud je mi známo, slavení oficia v přítomnosti putujících ostatků svatých není nikde soustavně upraveno. V roce 2016 však Kongregace pro bohoslužbu vydala notificatio k putování význačných ostatků blahoslavených (Notitiae 2016, s. 36-38). Část se týká právě jen blahoslavených, ale pokyny ohledně oficia jsou zcela obecné povahy, a platí-li i pro blahoslavené, je tím spíše třeba vztáhnout je na svaté:

Pro Missae et Divini Officii celebratione, textus (in variis linguis) adhibendi sunt iam approbati, aut, cum desunt, debent desumi ex respectivo Communi sive Missalis Romani et Ordinis Lectionum Missae sive Liturgiae Horarum; si vero textus iam approbati desunt, formularia quae in Communi exstant adhibenda sunt.

... i testi (in varie lingue) già debitamente approvati, attingendo per i mancanti al Comune corrispondente ...; in mancanza di testi già approvati, si attinge ai formulari del Comune.

Pro slavení mše a božského oficia se použijí již schválené texty (v různých jazycích), chybějící části se doplní z příslušných společných textů misálu a lekcionáře, resp. denní modlitby církve. Pokud schválené texty nejsou k disposici, použijí se formuláře ze společných textů.
(Latinský text sám o sobě je nejasný. Obě podmínkové věty i jejich konsekventy jsou skoro totožné a není zřejmé, jestli neříkají dvakrát totéž, a pokud ne, pak na jaké přesně případy se vztahují. Překlad se opírá o italskou verzi.)
Missa et Officium Beati nequeunt celebrari si, illis in diebus, celebrationes occurrant quae nn. 1-5 in “Tabula dierum liturgicorum secundum ordinem praecedentiae disposita” indicantur; si vero occurrant in diebus nn. 6-9 de dicta “Tabula”, Missa et Officium Beati, Episcopo dioecesano consentiente (cf. Institutio generalis Missalis Romani, n. 374), permittuntur. Diebus tamen dominicis (temporis Nativitatis et per annum), una tantum Missa in honorem Beati celebrari potest, dum aliae Missae et Liturgia Horarum de dominica esse debent. Mši a oficium o blahoslaveném není možné slavit, pakliže na ony dny připadají oslavy, které jsou v Tabulce liturgických dnů pod čísly 1-5; jestliže však jde o oslavy pod čísly 6-9 řečené Tabulky, se souhlasem diecésního biskupa (srov. VPŘM 374) se mše a oficium o blahoslaveném připouští. O nedělích (v době vánoční a v liturgickém mezidobí) se však smí slavit jen jedna mše ke cti blahoslaveného, zatímco ostatní mše a denní modlitba církve mají být z neděle.

Tedy: v přítomnosti putujících ostatků se počítá se slavením (mše a) oficia o světci, pokud to připouští liturgický kalendář. Kalendářní hranice přípustnosti je narýsována restriktivněji než ve VPDMC 245 pro votivní oficia.

(Odiosa sunt restringenda, takže by se asi dalo argumentovat, že tato restriktivnější hranice platí právě jen pro ostatky blahoslavených a pro svaté se smí postupovat podle benevolentnějšího ustanovení VPDMC 245. Ale to ať případně dělá, koho by restriktivnější pravidla tísnila. Mě netísní a přijdou mi rozumná.)

Ze třinácti dnů nadcházejícího putování vylučují oficium o sv. Tomáši tři: dvě neděle v liturgickém mezidobí a slavnost Všech svatých. O svátku sv. Šimona a Judy (28. 10.) by pak byl potřeba souhlas diecésního biskupa.

ne po út st čt so
19. 10.
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1. 11.

Nic se nestanoví o tom, v jakém stupni se má oficium o svatém slavit, ale pokyny o doplnění vlastních textů částmi z commune mluví pro oficium odpovídající stupni, kdy se většina nebo všechny texty berou o svatém, tedy svátku nebo slavnosti.

Blízkou analogií jsou předpisy o zohlednění význačných ostatků svatých ve vlastním kalendáři kostela. Instrukce Calendaria particularia, čl. 11, pro takové případy počítá standardně jen s oslavou ve stupni památky. (Notitiae 1970, s. 348nn.)


Nový notový materiál s dominikánskými texty o sv. Tomáši Akvinském jsem připravil spíš u příležitosti než pro příležitost - že by z něj letos někdo zpíval neočekávám.

Přítomnost ostatků každopádně nic nemění na tom, že není legální, aby nedominikáni jen tak používali řádové liturgické texty, zvlášť když formulář památky sv. Tomáše Akvinského je standardní součástí Denní modlitby církve. Na druhou stranu se však dá očekávat, že v okolí ostatků svatého dominikána nebude nouze o jeho živé spolubratry - a tedy ani o příležitost zúčastnit se oficia slaveného podominikánsku.