Nové:
Noty
Poslední aktualisace:27.4.2025 (včera)
Opravena jedna antifona pro dobu adventní, jedna antifona z oktávu slavnosti Narození Páně, 4 antifony a jedno responsorium slavnosti Zjevení Páně a dnů následujících, 28 antifon pro dobu postní, 6 antifon Svatého týdne, 10 antifon pro neděle v mezidobí, po jedné antifoně ze žaltáře, z památky sv. Patrika, a ze slavnosti sv. Josefa, 7 antifon ze slavnosti Zvěstování Páně, jedna antifona ze svátku Narození Panny Marie, jedna ze svátku sv. Jana evangelisty, 14 antifon a jedno responsorium ze společných textů o více mučednících, jedna antifona ze společných textů o jednom mučedníkovi, 7 antifon a dvě responsoria ze společných textů o svatých mužích, 5 antifon ze společných textů o svatých ženách. Jedna drobná úprava frázování v invitatoriu modu II. Zásadněji byl přepracován nápěv modu II pro kantikum 1 Tim 3, 16. Ke zpěvům slavnosti sv. Evžena de Mazenod z propria řádu misionářů oblátů doplněn údaj o zdroji textů (protože vyšlo najevo, že možná nejde o aktuální oficiální texty).
Blog
Co zatím víme o pátém svazku breviáře
7.4.2025 00:46Modlitba nad lidem v době postní
24.3.2025 12:35Staroboleslavská kapitula o svátku Přenesení sv. Václava
22.3.2025 22:56Chorální nápěvy v českých hymnářích
29.11.2024 12:45Z dalšího obsahu webu:
Odkazy
Coena. Evangelická liturgická iniciativa
V sekcích Zpěvy k liturgii hodin a Breviář do kapsy jsou podklady ke zpívané liturgii hodin vzniklé pro potřeby evangelické liturgické iniciativy Coena. Melodie jsou vesměs adaptacemi melodií příslušných latinských zpěvů, překlady z latiny jsou vlastní, schema hodinek je předkoncilní římské.
Knihy
Denní modlitba církve. Hymny a básnické modlitby
Neméně oficiální soubor alternativních hymnů k breviáři sestavený mons. Josefem Hrdličkou. Tytéž texty jsou otištěny i v novějších breviářích, jako dodatek "Hymny k volnému výběru". Nabízí alternativu k většině hymnů, pro některé příležitosti i více možností k výběru. Navíc odkazuje na písně z Kancionálu, kterých lze jako hymnů vhodně použít. Významnou část obsahu tvoří překlady hymnů z latinského breviáře, vedle nich tu je sebráno velké množství modliteb básníků a svatých.
Zdaleka ne každý ze zahrnutých textů je zpívatelný: řada básní nemá pravidelnou stavbu strofické písně. Je zjevné, že sestavovatel myslel spíše na modlitbu jednotlivce než na společné slavení se zpěvem. Texty, které zpívatelné jsou, nejsou opatřeny vlastními nápěvy, ale na konci se podává skromný výběr "obecních not", ze kterých je možné vybírat.